Algemene aannemingsvoorwaarden

U bent hier

Geldigheidsduur van de offertes

1. Tenzij anders bepaald zijn onze offertes slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig indien zij door ons schriftelijk werden aanvaard.

Betaling

2. Facturen en rekeningen van de aannemer zijn contant betaalbaar. De aannemer heeft het recht om dadelijk na bestelling (bv. goedkeuring offerte…) een voorschotfactuur op te stellen aan de klant ten belope van een som van 50% op de totale aanneming/offerte, en de inplanning en uitvoering van het werk op te schorten tot aan de betaling van deze voorschotfactuur(en).

3. Alle facturen/rekeningen die niet betaald zijn op hun vervaldag brengen van rechtswege een intrest van 8% per jaar op. Alle inningskosten en kosten van onbetaalde wissels indien van toepassing zijn ten laste van de koper/klant. 

4. Bij niet betaling van de facturen/rekeningen op de vervaldag is tevens van rechtswege een forfaitair schadebeding verschuldigd gelijk aan 10% van de hoofdsom van de openstaande factuur. Het maximumbedrag van deze verhoging bedraagt € 20,00 bij openstaande schulden van hoogstens €150,00, € 30,00 vermeerderd met 10% bij openstaande schulden van € 150,01 tot € 500,00 en tot slot € 65,00 vermeerderd met 5% bij openstaande schulden van boven de € 500,00 maar met een absoluut maximumbedrag als schadebeding van € 2000,00. De in dit artikel omschreven beperkingen ( en maximumbedrag) op het schadebeding vinden enkel toepassing ingeval de klant een consument is in de zin van boek XIX van het W.E.R. Ingeval de klant ondernemer is met BTW-inschrijving is (zonder beperking) een forfaitair en onverminderbaar schadebeding van 10% op de openstaande hoofdsom verschuldigd. Dit alles ongeacht alle eventuele gerechtskosten bij gerechtelijke invordering. De hier omschreven schadebedingen zijn wederkerig van toepassing ingeval de aannemer zelf in gebreke is gebleven ten opzichte van de consument, in overeenstemming met art. VI.83 lid 17 W.E.R.

5. In geval van vertraging van betaling door de koper, is de verkoper gerechtigd zijn verdere prestaties in uitvoering van het contract tijdelijk op te schorten dan wel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen voor wat betreft de nog uit te voeren leveringen of werken, eventueel met schadevergoeding lastens de in gebreke blijvende partij voor alle gederfde winst of geleden verlies.

6. Ingeval van niet betaling van de factuur/rekening van de aannemer zal de aannemer voor de herinnering aan de klant, het versturen van aanmaningen/ingebrekestellingen en voor de invordering langs gerechtelijk weg, handelen in overéénstemming met de toepasselijke wettelijke bepalingen voor de inning van schulden van consumenten, in het bijzonder de van toepassing zijnde wetgeving opgelegd door het W.E.R. (= Wetboek van Economisch Recht zoals bv. boek XIX W.E.R.).

Prijzen en herziening 

7. Ingeval van prijsstijgingen in de materialen, grondstoffen of uurlonen in de bouwsector, heeft de aannemer het recht om deze prijsstijging(en) die zich voordien tussen het moment van de goedkeuring van de offerte door de klant en het moment van de uitvoering van de werken door de aannemer in rekening te brengen aan de klant bovenop de aanvaarde prijzen uit de offerte, en dit  bij voorrang door toepassing van het nieuw ABEX indexcijfer beschikbaar op het moment van einde van de uitvoering van de werken (vergeleken met het beschikbaar  ABEX indexcijfer op het moment van de goedkeuring van de offerte van de aannemer). Ondergeschikt, ingeval er tussen deze 2 data nog geen nieuw ABEX-indexcijfer bekend zullen prijsaanpassingen doorgerekend worden aan de klant volgens de aanpassing van de prijzen van de index van de consumptieprijzen.  Het basis indexcijfer zal dat zijn van de maand voorafgaand aan de offertedatum van de aannemer, het nieuwe indexcijfer zal dat zijn van de maand waarin de werken zijn uitgevoerd. Bestrijkt de uitvoering een periode van meer dan één maand, dan zal de aanpassing naar keuze van de aannemer gebeuren volgens het indexcijfer van de maand van start van de uitvoering dan wel het indexcijfer van de maand van einde van de uitvoering van het werk.

Leveringstermijnen en uitvoeringstermijnen

8. Leveringstermijnen en uitvoeringstermijnen worden alleen als inlichting gegeven en kunnen niet tegen de aannemer aangewend worden voor eis tot schadevergoeding, mits de aannemer zich te goeder trouw en normaal zorgvuldig heeft gedragen. Achterstand/ uitstel in de leveringstermijn of uitvoeringstermijn is op zich géén reden tot weigering of annulatie tenzij door de aannemer uitdrukkelijk aanvaard. Bij betwisting hierover heeft elke partij de mogelijkheid zich tot de bevoegde rechter te wenden.

Goederen en materialen

9. De goederen reizen steeds op risico van de klant. 

10. De geleverde materialen worden niet teruggenomen tenzij met uitdrukkelijk akkoord van de aannemer. 

11. De in ontvangstneming der goederen sluit tevens hun aanvaarding in voor wat betreft de conformiteit ervan en dekt de eventuele zichtbare gebreken.

12. Iedere opmerking dient bij de ontvangstneming van de goederen geformuleerd te worden. Latere klachten over niet conformiteit of zichtbare gebreken worden niet aanvaard. 

13. In geval van een door de aannemer erkende en dus gegronde klacht beperkt de verplichting van de aannemer zich enkel tot het gratis vervangen van de betwiste materialen, voor zover de klacht (en binnen de grenzen van de garantie door de fabrikant/ leverancier), met uitsluiting van alle andere vergoedingen vanwege de klant tegen de aannemer.

14. Goederen ter herstelling aangeboden dienen afgehaald binnen de acht dagen na facturatie, bij gebreke daaraan vervalt iedere verantwoordelijkheid van de herstelling. 

Onvoorziene omstandigheden

15. Alle gevallen van overmacht geven een partij welke zich hiermee geconfronteerd ziet het recht een overeenkomst tijdelijk te schorsen, of indien de uitvoering redelijkerwijze overbodig of onmogelijk is geworden, te goeder trouw en zorgvuldig te onderhandelen omtrent de ontbinding van de overeenkomst of de verderzetting ervan aan dezelfde of aan nieuwe voorwaarden gezien gewijzigde marktomstandigheden. Bij mislukken van de onderhandeling heeft elke partij het recht zich tot de bevoegde rechter te wenden om hierover en over het lot van de overéénkomst en haar gevolgen passende vorderingen te stellen.

Geschillen

16. In geval van betwisting over de uitvoering van het werk van de aannemer of zijn facturatie en in het algemeen omtrent alle betwistingen welke uit de overeenkomst tussen de aannemer en de klant kunnen ontstaan, is alléén de rechtbank van de plaats van de zetel van de aannemer bevoegd, dit is het Vredegerecht kanton Deinze of de Rechtbanken van Gent naar gelang het geval en volgens de wettelijke bevoegdheidsregels.  Steeds zal uitsluitend het Belgisch recht van toepassing zijn.

Verwerking van persoonsgegevens (GDPR) 

17. Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij van u ontvangen met het oog de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. De verwerkingsverantwoordelijke is bv JAP – De Loof Alain. Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van voormelde doeleinden voor de verwerking. De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen. De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op de inzage, verbetering, het wissen en bezwaar. Voor meer informatie, zie onze Data Protection Notice, zoals terug te vinden op onze website www.jap-bvba.be